JULKAISIJA • UTGIVARE • PUBLISHER
Suomen Somalia-verkosto ry
Finnish Somalia Network
www.somaliaverkosto.fi
YHTEYSTIEDOT • KONTAKT • CONTACT
1/2013
PÄÄTOIMITTAJA
CHEFREDAKTÖR
EDITOR
Marja Tiilikainen
TOIMITUSSIHTEERI
REDAKTIONSSEKRETERARE
SUB-EDITOR
Maippi Tapanainen
TOIMITUSKUNTA
REDAKTION
EDITORIAL BOARD
Hassan Abdi Ali
Mohamed Ahmed Elfadl
Peik Johansson
Liisa Laakso
Minna Mayer
Abdirizak Hassan Mohamed
Matti Ripatti
Teppo Tiilikainen

ISSN-L 1799-6163
ISSN 1799-6163

AFRIKAN SARVI
on Somalian, Djiboutin, Eritrean, Etiopian, Sudanin ja Etelä-Sudanin kehityskysymyksiin keskittyvä verkkolehti. Lehteä julkaisee Suomen Somalia-verkosto ry. Afrikan Sarvessa julkaistaan sekä tutkimukseen että käytännön työhön perustuvia artikkeleita ja puheenvuoroja. Afrikan Sarvi on kolmikielinen (suomi, ruotsi, englanti) ja se ilmestyy kaksi kertaa vuodessa.
AFRIKAS HORN
är en nättidskrift som fokuserar på utvecklingsfrågor i Somalia, Djibouti, Eritrea, Etiopien, Sudan och Södra Sudan. Tidningen utges av Suomen Somalia-verkosto (Finlands Somalia-nätverk). Artiklarna och det övriga innehållet i Afrikas Horn baserar sig på både forskning och praktiskt arbete. Afrikas Horn är trespråkig (finska, svenska, engelska) och utkommer två gånger per år.
HORN OF AFRICA JOURNAL
is an electronic journal which focuses on developmental questions in Somalia, Djibouti, Eritrea, Ethiopia, Sudan and South Sudan. It is published by the Finnish Somalia Network. The articles and other materials are based both on research and practical work. Horn of Africa Journal is trilingual (Finnish, Swedish, English) and it is issued twice a year.

Ohjeita Afrikan Sarven kirjoittajille
Anvisningar för bidragsgivare
Instructions for contributors

TUSMADA WARGEYSKA OO SOOMAALI AH

تعريف عن الصحيفة باللغة العربية

PRÉSENTATION EN FRANÇAIS

Matti Ripatti
1/2013

Levyt: Daavidin harppu harppasi nykyaikaan

Krar Collective: Ethiopia Super Krar, World Music Network.

Trio Kazanchis: Amaratch Musica, Ethiosonic.

Etiopialaiselle perinnemusiikille kuusikielinen krar-harppu on jokseenkin samaa kuin kantele suomalaiselle, identiteetin sisintä ydintä. Kristittyjen etiopialaisten sanotaan uskovan, että jo kuningas Daavid soitti kraria. Nykymusiikissa sillä ei ole ollut juurikaan käyttöä, mutta tilanne on nopeasti muuttumassa, kun esimerkiksi Krar Collective ja Trio Kazanchis modernisoivat myyttien menneisyydestä juontuvaa musiikkia.

Yhtyeillä on paljonkin yhteistä: lähtökohtina sähköistetty krar ja perinnesävelmät, ja kumpikin kokoonpano on kolmihenkinen. Lopputulokset ovat silti sangen erilaiset.

Krar Collectiven Temesgen Zeleke (krar, masengo-viulu, washint-huilu, laulu ja lyömäsoittimet), Genet Assefa (laulu, taputukset) ja Robel Taye (kebero-rummut, lyömäsoittimet ja taustalaulu) elävät diasporassa, Britanniassa, mutta määrittelevät musiikkinsa maalaismusiikiksi urbaanissa asussa. Sävelmät ovat peräisin Etiopian eri puolilta, eri heimoilta, kuten asioista perillä olevat voivat nähdä kappaleiden nimistä.

Vaikka Krar Collective on trio, albumilla soi sen laajennettu versio. Tavallisen sähkö-krarin rinnalla Temesgen soittaa akustista ja basso-kraria sekä viulua ja huilua. Nykyaika ja mennyt tavallaan limittyvät myös äänitystekniikassa, sillä musiikki on tallennettu nykyään jo marginaalisella analogisella moniraitanauhurilla.

Laulutulkinnat pysyvät uskollisina alkuperäisille melodioille, mutta jo sähkö-krarin sointi ja napakka rummutus tekevät selväksi, että maalaiskylät ja takavuodet ovat jääneet kauas.

Vieläkin kauempana ne ovat Trio Kazanchisin rotevasta musisoinnista. Sähköistä kraria soittava ja laulava Mèssèlè Asmamaw on tosin trion ainoa etiopialaissyntyinen jäsen, sillä rumpali Fabien Duscombs on Ranskasta ja urkuja sekä baritonisaksofonia soittava Jeroen Visser Hollannista. Musiikki on silti selvästi etiopialaista, perinnepohjaista ja erityisesti 1960–70-lukujen etiopialaisen jazzin hengelle kumartavaa.

Mèssèlèn krar kuulostaa vielä enemmän sähkökitaralta kuin Temesgen soitto, jota sitäkin on – väistämättä – verrattu Jimi Hendrixiin, ja trio kaartaa paikoin lähellä freejazzin ja punkin rajamaita, kulmikkuutta ja riitasointuja kaihtamatta. Trio Kazanchista ei ehkä suosittelisi ensikosketukseksi etiopialaiseen musiikkiin, mutta avarakorvaiselle kuulijalle se tarjoaa väkeviä elämyksiä. Krar Collective on kuitenkin huomattavasti helpommin lähestyttävä.

Kiintoisasti albumeilla on yksi yhteinen sävellys, Asnakech Workun (noin 1935–2011) Ende Eyerusalem, jonka voi molemmissa ymmärtää kunnianosoitukseksi legendaariselle krar-soittajalle ja laulajalle. Itse asiassa koko Krar Collectiven albumi on omistettu Asnakech Workulle, ja hypnoottisen vähäeleinen mutta valtavan tunnevoimainen esitys huipentaa muutenkin dramaturgisesti fiksusti rakennetun kokonaisuuden. Trio Kazanchis puolestaan dekonstruoi kappaleen lähes tunnistamattomaksi instrumentaaliksi, johon kuitenkin virittyy samansorttinen korkeajännite.

Matti Ripatti on vapaa kirjoittaja, kriitikko ja ohjaaja.

 
JULKAISIJA • UTGIVARE • PUBLISHER
Suomen Somalia-verkosto ry
Finnish Somalia Network
www.somaliaverkosto.fi
YHTEYSTIEDOT • KONTAKT • CONTACT